نکات ایمنی در استعمال از بالابرها

14 نکته اساسی در ارتباط ایمنی بالابر نفربر
سکوهاي فعالیت هوايي يا همان بالابرهاي نفربر دستگاههاي سوار بر يک شاسي متحرک و قابل ارتقاء میباشند که براي بالا بردن پرسنل به کار گیری مي شوند . اين بالابرها براي دسترسي به مکانهاي شغلي بالا مانند سقف و تجهيزات HVAC ( تاسيسات و مکانيک سيالات و لوله کشي ها ) بسيار مناسب میباشند . اين نوع ماشين آلات براي پروژه هايي که نصب داربست بهترين گزينه نبوده و يا رسيدن به دفتر در نقاط صعب العبور جای‌دارد ، ايده ال ترين گزينه هست . اصلی اين می‌باشد که هنگام عمل با اين ماشين آلات ، ايمني را سرلوحه کار خود قرار دهيم . ايمني بالابر صنعتي از اهميت بالايي برخوردار است زيرا حوادث مربوط به آسانسور هوايي حدود 3 درصد از آحاد مرگ هاي ساختماني را تشکيل مي دهد . براي فراهم سازي شما و تيم خود ، به ليست ايمني در بحث مخاطرات رايج ، اطلاعات مربوط به راهبرد ها و نکاتي براي جلوگيري از آسيب رساندن به راهنماي ما نگاهي بيندازيد .
يک خط مش عالي براي استارت بکارگيري ايمني در روز کاري خود ، مرور ليست ايمني آسانسور می باشد . ايجاد يک فرآيند ايمني ، شما و تيم شمارا عادت مي دهد که هر پرچم قرمز رنگ را گذشته و در حين فعالیت با دستگاه بررسي کنيد . ما ليستي از 14 نکته ايمني را که تيم شما هنگام کار با بالا بر هوايي بايد رعايت کند ، گردآوري کرده ايم . نگاهي بيندازيد تا ببينيد شما و تيمتان چه مراحلي را بايد دنبال کنيد .
1- بررسي کنيد کارکناني که در آسانسور هيدروليکي عمل مي کنند آموزش ديده و گواهينامه گرفته اند .
صرفا افرادي که فراگیری ديده و داراي گواهينامه هستند مجاز به استعمال از بالا بر هستند .خرید بالابر نفربر   تأييد کنيد که گواهينامه هاي کارمند شما آپدیت میباشند و آن‌ها با شیوه نامه هاي سازنده براي هر دستگاه که عمل مي کنند آشنا می‌باشند .
2- قبل از کار ، هر قسمت از وسيله نقليه و بالا بر را بازبيني کنيد .
براي بررسي تک تک قسمت هاي بالا بر صنعتي کمي وقت بگذاريد . با خود وسيله نقليه شروع کنيد . سطح مايعات مثلا آب ، روغن هيدروليک ، سوخت و مايع خنک کننده را بررسي کنيد . موارد ديگر براي بررسي دربرگیرنده باتري ها ، شارژر ، چرخ ها ، لاستيک ها ، بوق ها ، چراغ ها و هشدار دهنده هاي پشتيبان مي باشد .
با بالا بر ، بايد بررسي کنيد که همه سيستم ها مانند سيستم هاي هيدروليک ، هوا و برق و همچنين تمامی کنترل هاي کوشش و اضطراري شغل مي کنند . در‌پی هر قسمت از دست رفته يا گمشده ، پلاکارد يا آرم گذاري عملياتي يا آموزشي گمشده يا غيرقابل تلاوت باشيد تا ببينيد تيم شما نياز به جايگزيني هر چيزي داراست .بیسون صنعت  همچنين بايد اطمينان حاصل کنيد که بالابر قبل از بارگيري هرگونه پرسنل يا وسايل جانور در آن ، سعی مناسبي دارد .
3- حوزه‌ فعالیت دور و بر را از حیث خطرات بررسي کنيد .
حوزه‌ شغل ايمن به همان اندازه ماشين آلات ايمن اساسی می باشد . هنگام کار در فضاي داخلي يا سرپوشيده ، بايد سقف را بررسي کنيد تا مطمئن شويد از ارتفاع کافي شامل است و مخاطرات بالقوه اي وجود ندارد . همچنين بايد کف و محيط اطراف را از نگاه وجود سطح ها ناپايدار ، برجستگي يا هر چيز ديگري که باعث انسداد مي گردد ، بررسي کنيد .
هنگام عمل در فضاي باز ، مناطق دور و اطراف را از نظر وجود هرگونه قطره ، شکاف ، گودی ، دامنه ، آوار و ساير سختی ها کف که بايد پاکسازي يا اجتناب گردد ، بررسي کنيد . همچنين بايد مراقب خطوط هوايي و کابلهاي ارتباطي بالاسري باشيد . وزش شديد باد و شرايط شديد آب و هوايي خطرها عمده اي است که بايد مراقب آن ها باشيد که مي تواند نیروی کار شما‌را از بين پیروزشود يا در غير اينصورت به خطر بياندازد . رعايت نکات ايمني هم قبل و هم در حين کار ضروري است . جمعاَ مي بايست در باب کارهاي مختلفي که هنگام فعالیت با بالابر نفري بايد اجرا دهيد، اطلاعات استخراج کنيد .
4- به هر دليلي از ويژگي هاي ايمني هيدروليکي ، الکتريکي يا مکانيکي غافل نشويد .
هرگونه راحتي موقتي (مانند جابجايي سريعتر تجهيزات) قیمت افزايش پتانسيل تصادفات در ازاي آن را ندارد . بنابراين نبايد بالا بر را به هر نحوي يا هر شرايطي حرکت داد .
5- هنگام عمل در نزديکي خطوط برق و سيم ها ، مراقب محيط دور و اطراف خود باشيد . يک قانون بهتر اين می‌باشد که خطوط ، سيمها و ساير رساناها را هميشه بدون انرژي در نظر بگيريد که پايين میباشند يا عايق بندي شده اند . اگر نمي توانيد به طور کامل از خطوط برق جلوگيري کنيد ، بايد دست کم 10 فوت فاصله داشته باشيد تا از رویدادها احتمالي جلوگيري کنيد . همچنين بايد موقعيت مکان يابي آسانسورهاي هوايي بين خطوط برق و ساير مخاطرات هوايي را در صورت قابلیت و امکان دور کنيد .
6- خودداري از تجاوز از حد مجاز و وزن
از حیث محدوديت هاي وزني ، بايد زمان لازم را براي احتساب وزن قبل از بارگيري و طرز اندازي بالابر هوايي خود اختصاص دهيد و يادتان باشد که وزن ترکيبي اپراتور ، ابزار و مواد را نيز در نظر بگيريد . هميشه از محدوديت هاي وزني تعيين شده به وسیله سازنده پيروي کنيد تا از به کار گیری بيش از حد خودداري کنيد . به همين دليل بايد به محدوديت هاي دستيابي نيز توجه خواهد شد .
7- روي کناره سبد يا رتبه خم نشويد ، ننشينيد يا از آن بالا نرويد .
حفاظ هاي ايمني سبد براي محافظت از کارگران در عوض سقوط هست و نبايد از آنها براي بالا رفتن يا نشستن مصرف شود . با اين شغل پرسنل در معرض خطر سقوط قرار مي گيرد و يا خود بالابر در معرض خطر سقوط قرار مي گيرد . اگر چه رسيدن به چيزي که کمي از دسترس شما وسوسه انگيز هست ، پايين آوردن بالابر و حرکت دادن مجموع دستگاه به فاصله تعدادی متر ايمن تر از خطر آسيب جدي است .
8- در صورت قابلیت و امکان از جک استقرار ، ترمز و قفل کن چرخ به کار گیری کنيد .
مهارکننده ها و ترمزها براي جلوگيري از تغيير مکان غيرمنتظره در زمين يا بالابر ، يک لايه پايداري ايجاد مي کنند . حتي در حالتی‌که در نگاه اول زمين پايدار به نظر برسد بايد از اين موارد استفاده شود . قفل کن چرخ براي اطمينان از ثابت ماندن آسانسور هنگام کار روي شيب ضروري است .
9- روي رتبه بالابر صنعتي نردبان يا داربست قرار ندهيد .
افزودن داربست به سکو يا سطل مي تواند خطر سقوط شما‌را بسيار افزايش دهد . فارغ از اينکه داربست زير حد مجاز باشد ، بايد از اين امر اجتناب کنيد .
بالابر آکاردئوني به دليل شکل و ارتفاع بالقوه اي که دارد ، گروه اي از خطرات متمايز از ساير بالابرها را مشمول مي شوند که مي بايست حفظ کنيد . توانايي آن در امتداد عمودي یاور با توانايي تکان کلي دستگاه و در صورتي که فرد با احتياط عمل نکند مي تواند مشکلاتي را ايجاد کند . ادامه نوشته ی علمی را بازرسی فرماييد تا ببينيد که هنگام کار با بالابر آکاردئوني براي ايمن ماندن بايد چه عمل کنيد .
10- بالابرهاي آکاردئوني را از تجهيزات ديگر دور نگه داريد .
هنگام کار با بالابر قيچي ، محیط آن را از ساير تجهيزات خالي کنيد . اين بالابرها در صورت عکس العمل به يک وسيله ديگر مي توانند به طور بالقوه ضربه خطرناک بزنند .
11- آسانسور قيچي را در شرایط ايستاده ( باز شده ) حرکت ندهيد .
اپراتورهاي دستگاه قبل از حرکت بايد بالا بر قيچي را کاملاً پايين بياورند ، مگر اينکه در کتابچه راهنماي توليد کننده چيز ديگري ذکر شده باشد . جابجايي آسانسور قيچي حتي در حالتی‌که کمي باز شده باشد مي تواند بالابر را در معرض خطر واژگوني قرار دهد .
بالابرهاي بوم دار نيز به دليل طراحي آن ، اقدامات احتياطي ايمني خاصي دارند . دامنه حرکتي آن تعداد انگشت شماري از خطرات احتمالي را ايجاد مي کند تا تيم شما را در اين زمينه مطلع کند . در زير چندین مورد از اين نکات ايمني براي بالابر را ببينيد .
12- مهار يا کمربند مهار کننده مجموع بدن به کار گیری کنيد .
افتادن از بالابر به خصوص در بالا بر بوم دار بسيار محتمل است زيرا ضمن تکان به سمت بالا و پايين ، به جلو و عقب نيز حرکت مي کند . قبل از جابجايي آسانسور مطمئن شويد که ايمن هستيد .
13- پاکسازي کارگران و عابران پياده از مناطق گوشه و کنار بالابر و محوطه عمل آن .
دامنه حرکتي بوم دستگاه ، امکان ايجاد خطرها بيشتري را براي آسيب رساندن به فردي در منطقه اطراف آماده مي کند . قبل از شروع هر شغل ، تک تک محيط اطراف محل کار کردن بالابر را منزه کنيد و هشدارهاي مربوط به حوزه‌ کاري را تنظيم کنيد تا به ديگران هشدار داده و حوزه‌ را صاف نگه داريد .
14- بيش از حد ظرفيت وزن قابل بالا بردن بالا بر از آن استعمال نکنيد .
از آنجا که بالا بر تلسکوپي تنها به خواسته بالا بردن افراد و وسايل می‌باشند ، از بارگيري آن با وسايل سنگين خودداري کنيد . اين کار آسانسور را در معرض خطر برخورد با اجسام و يا سقوط قرار داده و مجموع تيم را به مخاطره مي اندازد .