بالا بر به ماشینی گفته می‌گردد که برای حمل نفر و یا این که توشه از آن در موقعیت متفاوت به کارگیری می گردد و علی رقم تصور عموم مردم، با جرثقیل ها و لیفتراک ها و آسانسورها تفاوت دارد. آسانسور ها انواع و مکانیزم های مختلفی دارا‌هستند که در پایین به آن‌ها اشاره خواهیم نمود.
تیم بندی بالابرها بر طبق امکان حرکتی آنها
۱- بالابرهای اثبات (Fixed Platforms): از بالابرهای اثبات برای انتقال توشه در محل های متعدد استفاده میشود. از آسانسور اثبات تحت عنوان بالابرهای پارکینگی خودروبر، بالابرهای صنعتی در سوله ها و انبار ها برای انتقال مواد اولیه و یا این که کالا و حتی تحت عنوان آسانسور فروشگاه در مغازه ها مصرف شود. بالابرهای اثبات میتوانند از نوع بالا بر آکاردئونی، بالا بر با جک عمودی، آسانسور مفصلی، بالابرهای کابلی، بالا بر های زنجیری و یا این که ترکیبی از اشکال آن باشند. با افزودن اتاقک، حفاظ و سیستم های ایمنی از بالابرهای اثبات تحت عنوان بالا بر نفری هم استفاده میشود. گاها در مواقعی که بالابر نمی تواند نصب گردد و یا این که گنجایش و هزینه آن اذن نمی دهد از بالابرهای اثبات استفاده می‌گردد. در‌این فی مابین بالابرهای هیدرولیکی اثبات با مکانیزم قیچی (آکاردئونی) ایمن ترین آنها و بالابرهای کابلی به جهت احتمال مستقل کابل، بیرون شدن از قرقره وینچ و یا این که گیر بیسون صنعت  کردن شی ها و اندام تن دربین کابل و وینج، خطر آفرین ترین آن‌ها به حساب میآید. چهار گروه اساسی بالابرهای اثبات عبارتند از:
الف) بالابرهای اثبات آکاردئونی (Fixed Scissor Lifts): بازوهای قیچی مانند توسط جک هیدرولیک از یکدیگر گشوده گردیده و طول ما یحتاج جانبداری می گردد. این بالابرها فقط به طور عمودی گشوده گردیده و بیشترین ایمنی را در میان انواع آسانسور دارا هستند. همینطور در تناژ های بالا تا که هیچ یک از مکانیزم های دیگر جوابگو وجود ندارد از بالابرهای قیچی می اقتدار بهره مند شد. به این بالابرها گاها میز هیدرولیکی نیز گفته می گردد و در مواقعی می اقتدار آنها‌را روی ریل قرار بخشید تا در یک راستای خاص جابجا شوند.
ب) بالابرهای جک بدون واسطه: در این بالابرها جک هیدرولیک مستقیما تحت میز توشه متصل می شود و آن را به سمت بالا تکان می دهد. از نطر ایمنی و گنجایش بعد از بالابرهای آکاردئونی قرار میگیرد. این آسانسور ها در دکان ها و مغازه ها برای حمل توشه به طبقات به کارگیری می‌گردد. در صورتی نفر نیز بخواهد از این بالابرها به کارگیری نماید بایستی کابین ایمن روی آن قرار داده خواهد شد که در این حالت‌ به آن بالا بر هیدرولیکی نیز می‌گویند.
ج) بالابرهای کابلی و یا این که زنجیری: در‌این بالابرها یک موتور کابل و یا این که زنجیر متصل به سکوی بالا بر را حرکت میدهد و آن را بالا می‌برد. از حیث ایمنی این بالابر خرید بالابر نفربر ها بسیار حادئه آفرین بوده و گنجایش کمی دارد. این بالابرها می بایست هر روز ذیل پژوهش قرار گیرند تا عملکرد درست آنان پژوهش و از اتفاق هجران گردد. از این آسانسور ها به هیچ وجه نباید تحت عنوان آسانسور نفربر مصرف شود.
د) بالابرهای هیدرولیکی-زنجیری یا این که کابلی: در این نوع بالا بر چرخ زنجیر و یا این که قرقره کابل بوسیله جک هیدرولیک نیمی از کورس تکان را طی کرده و نیرو بوسیله زنجیر یا این که کابل به میز عمل جابجایی پیدا می‌نماید و کل مسیر را طی می‌کند. در‌این‌صورت‌ نسبت به بالابرهای جک بدون واسطه سوای زنجیر به جک هیدرولیک با کورس کمتری نیاز می باشد. این بالابرها نیز برای حمل توشه بوده و برای انتقال نفر توصیه نمیشود. هرچند اشخاص متعددی در کشور‌ایران از این بالابرهای هیدرولیکی – زنجیری تحت عنوان بالابر نفری استفاده می نمایند در حالی که سیستم های ایمنی بالا بر و بالا بر را برای آن پیش گویی نکرده اند.
ه) بالابرهای بوم لیفت اثبات (Static Base Boom Lifts): صرفا نوع از بالا بر که میتواند علاوه بر دسترسی عمودی، دسترسی افقی نیز ایجاد کرد نماید، آسانسور بوم لیفت است. بالابرهای بوم لیفت اثبات معمولا گنجایش مقداری دارا هستند و برای حمل نفر استفاده می‌شوند.
۲- بالابرهای متحرک (Aerial Working Platforms): بالابر های متحرک برای به کارگیری نفر پیاده سازی گردیده اند و گاهی به آن بالا بر نفر یا این که Man lift نیز می گویند. این بالا بر ها به راحتی جابجا گردیده و با ایمنی بالا به یوزرها اذن می‌دهند در طول های متفاوت به نصب و تعمیر و نقاشی کردن و… بپردازند. بالابرهای متحرک به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.
الف) بالابرهای سیار با دسترسی عمودی: این نوع بالابرها تنها به طور عمودی قدرت انتقال نفر را در ارتقاع داشته و دسترسی افقی ایجاد کرد نمیکنند. معمول ترین این ماشین ها، بالابرهای هیدرولیکی آکاردئونی (قیچی – Scissor Lifts) ، بالابرهای ریلی و بالارب های عمود بر میباشند. این بالا بر ها از مکانیزم های حرکتی و بالابری متفاوتی استعمال می نمایند که درباره آن توضیح داره شود.
ب) بالابرهای سیار با دسترسی عمودی و افقی (Boom Lifts): به‌این نوع از بالابرها اصطلاحا بوم لیفت Boom Lift گفته می‌شود. این بالابرها خلال تکان به سمت بالا توانمند هستند در اسمان نیز حرکت نمایند براین اساس نیازی وجود ندارد دقیقا تحت دفتر کار ایستاده باشند. بالابرهای بوم لیفت نیز انواع متفاوتی دارا هستند. بعضی روی کامیون نصب می گردند و بعضی خودشان حرکت می نمایند که در باره آن توضیح داده می شود. بالابرهای بوم لیفت از مکانیزم های متفاوتی به کار گیری می نمایند. بی آلایش ترین آن مکانیزم مفصلی میباشد که بازو ها کاملا مانند با نیروی هیدرولیک حرکت می نمایند. بالابرهای مفصلی برای طول کم مطلوب می‌باشند و مکانیزم دیرین محسوب میشود. نوع دیگر با مکانیزم تلسکوپی شغل می نمایند که در واقعیت جک های هیدرولیک و زنجیر بازو هایی را که به صورت تلسکوپ باطن یکدیگر میباشند را به خارج رانده و دسترسی تشکیل داد می‌گردد. نوع سوم و جدید خیس و عمل آمد خیس مکانیزم مفصلی-تلسکوپی می‌باشد که دارنده هر دو نوع بازو میباشد و از دید اقتدار مانور و عمل در موقعیت طاقت فرسا و همینطور ابعاد بسته گردیده دارنده مزیت میباشند.
دسته بندی و مقایسه بالابرها از نظر نوع مکانیزم بالابری:
۱- بالا بر هیدرولیکی: آسانسور هایی که نیروی تکان آنان برای بالا روی از جک و یونیت هیدرولیک گرفته میگردد را بالا بر هیدرولیکی گویند. این بالابرها بیشترین ضریب ایمنی را فی مابین مکانیزم های گوناگون دارند. بالابرهای هیدرولیکی می توانند به طور آکاردیونی، جک مستقیم و بوم لیفت ساخته شوند.
۲- آسانسور زنجیری: درین بالابرها توشه بوسیله مکانیزم زنجیر و وینچ، به حرکت در می آید که برای ایمنی بایستی از زنجیرهای دوبل و ترمزهای ضد سقوط استعمال شود. این بالابر ها از نظر ایمنی تحت خیس از بالابرهای هیدرولیکی قرار می‌گیرند چون علاوه بر سقوط قابلیت و امکان گیر کردن قسمتی از اندام یا این که خرقه و یا این که جنس میان وینچ یا این که زنجیر وجود داراست که درین‌شرایط‌ هم اشخاص جراحت میبینند و هم بالا بر در گیر خلل میشود. عالی میباشد از این آسانسور ها برای نفر استعمال نشود.
۳- آسانسور کابلی: در‌این بالابرها حرکت رتبه با استفاده از کابل و وینچ قابلیت و امکان پذیر میشود و برای ایمنی بایستی از کابل دوبل و ترمز های ضد سقوط استفاده شود. بالابرهای کابلی کمترین ایمنی و بیشترین اتفاق را فی مابین بالابرها داشته و برای حمل نفر حتی با وجود سیستم های ایمنی پیشنهاد نمی شود. برخی از این سبک بالابرها نیز وجود داراست که تحت عنوان بالابر ساختمانی برای حمل مصالح استعمال میشود.
۴- بالابر هیدرولیکی – زنجیری: این بالابرها ترکیبی از بالابرهای هیدرولیکی و بالابرهای زنجیری می‌باشند. در بوم لیفت های تلسکوپی و یا این که در بالابرهای ریلی و ستونی از این مکانیزم به کار گیری میشود. از حیث ایمنی این بالابرها در بین بالابرهای هیدرولیکی و بالابرهای زنجیری قرار می گیرند.
اشکال آسانسور نفر:
۱- بالابرهای آکاردئونی یا این که قیچی: این بالابرها جهت تعمیرات، نصب، رنگ کردن، بازرسی و… به کارگیری میشود. بالابرهای قیچی از ۳ متر دسترسی ساخت‌و‌ساز گردیده و بعضی شرکتهای تعالی در میان المللی با تکنولوژی بالا توانا به تشکیل داد حد اکثر تا ۳۲ متری آن می‌باشند. مزیت بالابرهای آکاردئونی گنجایش بالا و سطح کبیر سکوی کاری ان ها میباشد. بنابر این گاهی ۶ نفر می توانند به طور هم‌زمان در طی عمل نمایند. این بالابرها بسته به طول متبوع، بعد ها و قابلیت و امکان حرکتی مختلفی دارند. بعضی از بالابرهای آکاردئونی سیار (Push around) و بعضا به طور خودکششی (Self propelled) ساخته میشوند. بعضا از بالابرهای خودکششی میتوانند در طی نیز جنبش نمایند و نیازی به جک های جانبی ثبت کننده ندارند. بعضا از گونه های آن هم دارنده شنی بوده و برای جای های صعب العبور مطلوب اند. در این بالابرها از اشکال موتورهای الکتریکی، دیزلی، بنزینی و حتی هیبریدی استعمال می شود. فی مابین بالابرهای نفر، بالابرهای آکاردئونی از امنیت بیشتری منتفع بوده و کمترین تکان را در حین دارا‌هستند. نیرو محرکه این بالا بر ها می تواند برق تک فاز شهری، باتری، و یا این که موتورهای دیزلی، بنزینی و هیبریدی باشد. همینطور این بالابرها با پمپ دستی نیز ساخته می شوند که برای پتروشیمی ها و پالایشگاه ها که خطر انفجار وجود دارد مطلوب اند.
۲- بالابرهای ستونی: بالابرهای ستونی را می شود به دو گروه اساسی تقسیم کرد. هرجند این شرکت بندی از نظر سازندگان متعدد ممکن است پاره ای مختلف باشد.
الف) بالابرهای ستونی ریلی: این بالابرها که از نوع هلی (Push around) بوده و متاع ریل ها از آلومینیوم میباشد. این بالابرها نسبت به سبک های آکاردئونی مدل خیس بوده و انتقال آن‌ها شل و ول خیس هست. هر یکسری به جهت بنا آلومینیومی از گنجایش و قدمت کمتری بهره مند می‌باشند و در طول بیشتر نوسان دارا هستند. بعد ها بالابرهای آلومینیومی به گونه ای می‌باشد که برای یک نفر پیاده سازی گردیده و چندان جنبه صنعتی ندارد. هرچند در کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران و چین سبک های دو ریل و چهار ریل آن نیز وجود دارد که سکوی بزرگتر، نوسان کمتر و گنجایش بیشتری دارا هستند اما ابعاد بسته گردیده گرانقدر آنها در مقایسه با انواع آکاردئونی و گنجایش نادر آن ها نقطه ضعف بالابرهای ریلی محسوب میشود. بالابرهای تک ریل از ۷ تا ۱۴ متر دسترسی ساخت میگردند. نیرو محرکه این آسانسور ها قادر است برق تک فاز شهری و یا این که باتری باشد. همینطور این بالابرها با پمپ دستی نیز ساخته میگردند که برای پتروشیمی ها و پالایشگاه ها که خطر انفجار وجود داراست مطلوب اند.
ب) بالابرهای ستونی عمود بر (Vertical Masts): این بالابرها دارنده بنا فولادی بوده و به این ترتیب قدمت و گنجایش آن‌ها از بالابرهای آلومینیومی بیشتر می‌باشد. بعضا از انواع این بالابرها دارنده جیب یا این که فلای بوم که یک بازوی خرد منتهی به سبد می‌باشد نیز می‌باشند و می‌توانند مقداری دسترسی جانبی ساخت کنند. بالابرهای ستونی عمود بر به طور خویش کششی عرضه میگردند و برخی از آنان در زمان نیز جنبش کرده و نیازی به جک حانبی ندارند. این بالابرها عموما با برق تک فاز شهری و یا این که باتری فعالیت می نمایند.
۳- بوم لیفت های خویش کششی: بالابرهای خودکششی بازویی با به عبارتی بوم لیفت در جای هایی به کار گیری می‌شوند که به دسترسی افقی نیاز می‌باشد و یا این که طول به قدری زیاد است که بالابرهای آکاردئونی و ستونی جواب گو وجود ندارد. بالا بر های خودکششی دارنده یک موتور الکتریکی، دیزلی، بنزینی و یا این که هیبریدی میباشند و میتوانند با سرعت معدود در دفتر جنبش کنند. این بالابرها برای انتقال طولانی مجال نبوده و عموما در تارنما های کاری میمانند تا فعالیت تمام شود و یا این که در کارخانجات، مرکزها خرید، فرودگاه ها، مرکز ها مذهبی و… که نیازی به پیمایش های طولانی وجود ندارد از آنان به کار گیری می شود. برخی از بالابرهای خودکششی بوم لیفت قادرند حتی‌در طول نیز روی زمین تکان نمایند و نیازی به جک ثبت کننده ندارند. البته این به شرطی است که شیب زمین از مقدار مجاز تجاوز نکند. همین دستور باعث ارتقا سرعت تلاش این بالابرها در مقایسه با دیگر بالابرها می‌گردد. بوم لیفت های خویش کششی به طور مفصلی-تلسکوپی و تلسکوپی تشکیل داد میگردند. سبک های مفصلی-تلسکوپی از قدرت مانور بالاتری بهره مند می‌باشند و تا حد اکثر ۴۳ متر دسترسی تشکیل داد گردیده و قابلیت و امکان پل زنی دارا‌هستند. بالابرهای خودکششی تلسکوپی عموما طول کاری بالاتری دارا‌هستند و حد اکثر تا ۶۰ متر دسترسی ساخت و ساز می نمایند.
۴- بالابرهای کامیونی (Truck Mounted Platforms): گونه های بوم لیفت ها و همینطور بالابرهای آکاردئونی را می اقتدار روی خودرو نصب کرد. این بالابرهای هیدرولیکی نیروی خویش را از PTO خودروی حمل کننده اخذ می نمایند. بالابرهایی که طول کمتری دارا‌هستند را می توان روی وانت نیز نصب کرد که در کشور ایران به آسانسور نیسانی پر اسم و رسم گردیده اند. بسته به وزن خویش آسانسور و نیز طول دسترسی آن، خودرو های متفاوتی برای نصب بالابرها مطلوب میباشد. انتخاب کامیون بایستی به نحوی باشد که هم توانایی حمل بالابر را داشته باشد و هم مانند یک وزنه تعادل برای بالابر عمل کند. بالابرهای کامیونی از طول ۷ متر تا طول ۱۰۰ متر وجود دارند که بلند جايگاه ترین بالابرها به اکانت میایند. گنجایش بالابرهای کامیونی بوم لیفت از ۲۰۰ کیلوگرم آغاز گردیده و گاهی تا ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز میرسد در حالی که بالابرهای آکاردئونی کامیونی تا گنجایش های فراتر تعدادی تنی نیز قابل ساخت می باشند. برخی از بالابرهای کامیونی دارنده بوم عایق هستند و قادرند تحت عنوان آسانسور خط گرم در کانال فشار کارکشته به عملیات بپردازند. از بالابرهای کامیونی در سرویس ها شهری، صنععت برق، صنعت ساختمان و… برای نصب و حفظ امکانات، رنگ آمیزی، شستشو و… به کارگیری می شود. همینطور انواع بلند رتبه این دستگاه تحت عنوان بالا بر حریق آدرس در یاری و نجات کاربرد دارا‌هستند. بالابرهای آکاردئونی کامیونی نیز تحت عنوان آسانسور فرودگاهی و بالا بر دیدبانی و… استعمال میگردند. بالابرهای کامیونی تلسکوپی دارنده بازوهایی میباشند که مانند دوربین های تلسکوپی سابق در تودر تو جنبش می نمایند و با گشوده شدن آنها سبد جابجا می گردد. این بالابرها سرعت کاربری بیشتری دارا هستند و در زمان های بالا از این مکانیزم به کار گیری می‌شود. بالابرهای مفصلی تلسکوپی نسل جدید تری میباشند. این بالابرها دارنده یک بازوی مفصلی و یک بازوی تلسکوپی میباشند. همین امر سبب میشود در وضعیت بسته گردیده نسبت به سبک های تلسکوپی و یا این که مفصلی صرفا بعد ها خرد تری داشته باشند. همینطور قدرت مانور بالا تری دارا هستند و قوی به پل زنی هستند. در قبال کار با آن‌ها نسبت به سبک های تلسکوپی مهارت بیشتری نیاز دارااست.
۵- بالابرهای قابل یدک: در مواقعی که نیاز به انتقال بالابرها در فاصله وقتگیر هست از بالابرهای کامیونی استعمال می‌شود. اینک آنکه در بسیاری مواقع نیاز به آسانسور همیشگی وجود ندارد و نصب آن روی خودرو خیر فقط کاربری کامیون را تغییر‌و تحول میدهد بلکه از نظر اقتصادی نیز به صرفه وجود ندارد. در این‌حالت‌ شایسته ترین مورد برای یوزرها به کار گیری از بالابرهای قابل یدک است. این بالابرها هم قادرند در فضای داخلی و فرنگی فعالیت نمایند و هم نیازی به خودروهای هنگفت و کامیون برای یدک کردن آن ها وجود ندارد. بالابرهای قابل یدک نیز گونه های مختلفی دارا‌هستند. انواع آکاردئونی این بالابرها برای دسترسی های عمودی و بوم لیفت های قابل یدک برای دسترسی عمودی و افقی استفاده میشود. در کشور‌ایران گاهی بالابرهای ریلی را نیز یدک می نمایند که به جهت طول بسته گردیده زیاد این بالابرها، تعادل خودرو کاهش یافته و از نگاه ایمنی توصیه نمی شود. نیرو محرکه بالابرهای یدک کش می تواند برق ۲۲۰ ولت شهری، باتری، موتور دیزلی و بنزینی و یا این که حتی هیبریدی باشد.
۶- بالابرهای عنکبوتی (Spider Lifts): این بالابرها خصوصیت هایی دارند که آن‌ها را از دیگر بالابرها غیروابسته می نماید. بالابرهای عنکبوتی دارنده پهنا و طول بسیار کمی در وضعیت بسته گردیده هستند. عموما دارنده شنی های لاستیکی هستند و قادرند از شیب و پله بالا بروند و در سطح ها شنی و خاکی و گلی تکان کنند. همینطور جک های جانبی این بالابرها اذن می دهد که بالابرهای عنکبوتی بتوانند در سطح های شیب دار خویش را تراز کنند. براین اساس این بالابر ها آیتم قابل قبولی برای فضاهای داخلی و فرنگی به اکانت می‌آیند. این بالابرها تا طول کاری ۴۲ متر ساخت و ساز گردیده و بسته به‌این طول با برق تک فاز یا این که سه فاز، باتری، موتورهای دیزلی و بنرینی و حتی هیبریدی شغل میکنند. این بالابرهای نفری از نوع خویش جایزه بوده و دارنده یک موتور می‌باشند که آسانسور برای انتقال روی زمین قادر است از آن استعمال کند. آسانسور های عنکبوتی نیز به طور تلسکوپی و مفصلی-تلسکوپی ایجاد می شوند.