در این نوشته‌علمی بعدها آسانسور ۴ نفره، ۶ نفره، ۸ نفره، ۱۳ نفره کششی، هیدرولیکی، گرد، هوم لیفت و ... گستردن داده شده است. همچنین، جدول ابعاد چاله بالا بر، بعدها آسانسور مبنی بر قانون ها ملی ساختمان (مبحث ۱۵) و ابعادفضای بالاسری و اتاق موتورخانه مورد تحقیق قرار گرفته می‌باشد.
فهرست مطالب
ابعاد آسانسور
ابعاد آسانسور مقررات ملی ساختمان
اندازه های آسانسور ۴ نفره در پلان
ابعاد  خرید بالابر نفربر استاندارد آسانسور ۵ نفره در پلان
بعد ها آسانسور ۶ نفره در پلان
بعد ها بالابر ۸ نفره در پلان
بعدها آسانسور ۱۳ نفره در پلان
بعدها بالا بر ویلچربر (جک معلول)
ارتفاع چاهک بالابر
ارتفاع فضای بالاسری بالابر
ابعاد اتاقک موتورخانه بالا بر هیدرولیک
بعدها اتاقک موتورخانه آسانسور کششی
ابعاد بالابر
طبق محاسبات انجام شده برای نصب آسانسورهای متعدد، ابعاد استانداردی تعیین بیسون صنعت  شده است. ابعاد مشخصی که برای چاه، چاهک، موتورخانه و کابین آسانسور پیشنهاد میشود. اما باید اعتنا داشت که این بعدها تا سرعت ۲/۵ متر بر ثانیه احتساب و پیشنهاد شده است و چنانچه که سرعت بیشتری برای بالا بر در بگیریم و همچنین برای انواع آسانسورهای دیگر می بایست محاسبات تخصصی انجام شود. این محاسبات به وسیله شرکتهای مورد تایید و مشاورین مالک صلاحیت باید اعمال خواهد شد.

بعد ها بالابر مقررات ملی ساختمان
طبق مبحث پانزدهم ضوابط ملی ساختمان، که به طور منحصربه‌فرد به مطالعه استانداردها و قوانین ابعاد آسانسور پرداخته می‌باشد، ابعاد مشخصی برای آسانسورهای قابل اجرا در ساختمان های مسکونی پیشنهاد شد‌ه‌است. همانگونه که می‌دانید برای آسانسورها هیدرولیک سرعت ۰/۴ متر بر ثانیه را درنظر میگیریم. سرعت های ۱/۶ و ۲/۵ متر بر ثانیه صرفا برای آسانسورها کششی است. از آنجایی که آسانسورها برای ساختمان هایی با ترافیک گوناگون نصب می‌شوند می بایست دقت داشت که برای ترافیک های معدل و انتقال ساده مسافرین از آسانسورهای ۳۷۵، ۳۰۰ و ۴۵۰ کیلوگرمی استفاده می گردد. برای جابه جایی های سنگین تر مانند تردد افراد با صندلی چرخدار باید از آسانسوری با ظرفیت ۶۰۰ کیلوگرم در ساختمان استفاده کنیم. همچنین طبق استانداردها برای حمل برانکارد در مریضخانه ها، مریضخانه ها، آسایشگاه ها و سایر ساختمان ها بالا بر ۱۰۰۰ کیلوگرمی به فعالیت می رود.

گزینه مهم دیگر که در‌این مبحث از قوانین ملی ساختمان با اشاره میگردد، چاه مشترک بین آسانسورها می‌باشد. در آسانسورهای کنار هم که چاه مشترک دارا هستند عرض تمام چاه از تمام عرض چاه های هر آسانسور و عده ضخامت دیواره ها یا سازه های جداکننده بدست میاید. نکته حائز اهمیت مبحث پانزدهم مربوط به ارتفاع چاهک آسانسور می‌باشد. این ارتفاع برابر است با ارتفاع سریعترین آسانسور که در چاه مشترک جان دار است. همچنین ارتفاع بالاسری سریعترین بالا بر جان دار در چاه مشترک تعیین کننده دست کم ارتفاع کف آخرین توقف تا تحت سقف موتورخانه می‌باشد.

اندازه های آسانسور ۴ نفره در پلان
آسانسور ۴ نفره بر طبق استاندارد ظرفیتی مساوی ۳۰۰ کیلوگرم دارااست. بعدها کابین آسانسور ۴ نفره بطور معمول با عرض ۹۰۰ میلیمتر و عمق ۱۰۰۰ میلیمتر در نظر گرفته میگردد. ارتفاع کابین ۴ نفره ۲۲۰۰ میلیمتر می بایست باشد.

درب طبقات آسانسور ۴ نفره معمول به عرض بازشوی ۷۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۲۰۰۰ میلیمتر در حیث گرفته میگردد. در این ظرفیت عرض چاه بالابر ۱۴۰۰ میلیمتر و عمق آن ۱۶۰۰ میلیمتر معمول می باشد.

بعدها استاندارد آسانسور ۵ نفره در پلان
آسانسورهایی به ظرفیت ۳۷۵ کیلوگرم یا متساوی ۵ نفره هویدا است که بعد ها بزرگتری نسبت به بالابر ۴ نفره دارا هستند. بعدها کابین آسانسور ۵ نفره را باید به صورت عرض ۱۱۰۰ در عمق ۱۰۰۰ میلیمتر در حیث بگیریم. ارتفاع کابین همان ۲۲۰۰ میلیمتر خواهد بود. و برای درب ها اندازه عرض ۸۰۰ و ارتفاع ۲۰۰۰ میلیمتر توصیه گردیده است.نکته حائز اهمیت در آسانسورها مسافربر این است که بعد ها چاه با دقت به نوع درب، نیمه اتوماتیک و خود کار کشویی یا اتوماتیک از وسط بازشو، متغییر می‌باشد.به این صورت که برای درب های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک کشویی عرض چاه و همچنین عمق آن ۱۶۰۰ میلیمتر می بایست باشد. اما بعدها چاه با انتخاب درب اتومات از وسط بازشو عرض ۱۸۰۰ میلیمتر و عمق همان ۱۶۰۰ میلیمتر خواهد بود.

بعدها آسانسور ۶ نفره در پلان
طبق قوانین ملی ساختمان ابعاد آسانسورهای ۶ نفره که ظرفیت ۴۵۰ کیلوگرم دارا‌هستند، با عرض ۱۱۰۰ و همچنین عمق ۱۱۰۰ میلیمتر با ارتفاع ۲۲۰۰ میلیمتر طراحی و نصب می شوند. اندازه عرض درب های بازشو کابین و طبقات ۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع آن ها ۲۰۰۰ میلیمتر است. چاه آسانسورهای ۴۵۰ کیلوگرمی با عمق ۱۷۰۰ میلیمتری جاری ساختن میگردند؛ ولی اندازه عرض آن با تمرکز به کاربرد نوع درب متغییر هست. درب های نیمه اتوماتیک و خود کار به عرض ۱۶۰۰ میلیمتری و درب های اتومات که از اواسط باز میگردند به عرض ۱۸۰۰ میلیمتری نیاز دارا هستند.

ابعاد آسانسور ۸ نفره در پلان
بعد ها استاندارد برای ظرفیت ۶۰۰ کیلوگرمی که همان آسانسورهای ۸ نفره هستند، عرض ۱۱۰۰ میلیمتر با عمق ۱۴۰۰ و ارتفاع ۲۲۰۰ میلیمتری است. درین ظرفیت عرض چاه برای درب های نیمه خود کار و خودکار کشویی ۱۶۰۰ میلیمتر و برای درب اتوماتیک از اواسط بازشو ۱۸۰۰ میلیمتر می‌باشد. اندازه های چاه بالا بر برای ظرفیت ۶۰۰ کیلوگرم، عرض ۸۰۰ میلیمتر در زمان ۲۰۰۰ میلیمتر است.

بعدها بالابر ۱۳ نفره در پلان
آسانسورهای ۱۳ نفره با ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم طراحی می شوند. بعد ها کابین این بالابر دارای عرض ۱۱۰۰ میلیمتر در عمق ۲۱۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۲۲۰۰ میلیمتر می‌باشد. همچنین بعد ها موردنیاز برای درب آنان مشابه سایر آسانسورها می‌باشد. یعنی عرض ۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۲۰۰۰ میلیمتر را باید برای آن ها در لحاظ بگیریم . چاهی که برا این مجموعه از آسانسورها میسازند می بایست با ۲۶۰۰ میلیمتر عمق باشد. عرض این محیط با دقت به نوع درب آسانسور متعدد است. اگر درب نیمه خود کار یا خودکار کشویی نصب کنیم عرض چاه می بایست ۱۶۰۰ میلیمتر باشد و در صورت استعمال از درب خودکار از وسط بازشو عرض چاه آسانسور را ۱۸۰۰ میلیمتر در لحاظ می گیریم.

بعدها آسانسور ویلچربر (جک معلول)
آسانسور ویلچر بر با آسانسور ویلچر بر گوناگون می باشد. ابعاد بالابر ویلچر بر یا همان جک معلولین از قوانین دیگری تبعیت می کند. عرض کابین ویلچر بر ها از ۸۰ تا ۱۱۰ متغیر و عمق کابین بین ۱۲۵ تا ۱۶۰ سانتیمتر میباشد. برای استیناف بیشتر درباره بعد ها جک عقب افتاده جسمی در پلان و پژوهش گونه های آن ها کاغذ مخصوص آسانسور ویلچر بر را بازرسی فرمائید.

ارتفاع چاهک بالا بر
ارتفاع تمام چاهک های بالا بر به صورت مشترک تا سرعت ۱/۰ متر بر ثانیه،۱۴۰۰ میلیمتر هست. البته این ارتفاع برای آسانسورهای ۵ تا ۱۳ نفره در سرعت های بالاتر گوناگون خواهد بود. به این صورت که برای آسانسورهای ۵ تا ۱۳نفره تا سرعت ۱/۶ متر بر ثانیه، ارتفاع آن ۱۶۰۰ میلیمتر و برای آسانسورهای ۶، ۸ و ۱۳ نفره که سرعتشان تا ۲/۵ متر بر ثانیه هست؛ ارتفاع مقرر شده برا حفر چاهک ۲۲۰۰ میلیمتر هست.

ارتفاع فضای بالاسری آسانسور
دست‌کم ارتفاع کف آخرین طبقه تا تحت سقف چاه برای نصب آسانسور در ساختمان مسکونی با ظرفیت ۴ تا ۱۳ نفره، تا سرعت ۰/۶۳ متر بر ثانیه این فضا ۳۶۰۰ میلیمتر درنظر گرفته می شود. اما این ارتفاع برای سرعت بالاتر گوناگون می باشد. به‌این معنا که تا سرعت ۱/۰ متر بر ثانیه برای آسانسورهای ۴ تا ۱۳ نفره، ارتفاع مورد نظر ۳۷۰۰ میلیمتر و تا سرعت ۱/۶ متر بر ثانیه ۳۸۰۰ میلیمتر است.

در آسانسورهای با ظرفیت در میان ۸ تا ۱۳ نفره که سرعت آنان تا ۲/۵ متر بر ثانیه می‌باشد نیز این فضای بالاسری آسانسور به ۵۰۰۰ میلیمتر تغییر میکند.

بعدها دور و اطراف بالاسری کابین

ابعاد اتاقک موتورخانه بالا بر هیدرولیک
همانطور که برای کابین آسانسور ابعاد معلوم تعریف می شودبرای نصب آسانسورهای مسافربر طبق ضوابط باید ابعاد مشخصی برای اتاقک موتورخانه درنظر گرفته خواهد شد. عرض، عمق و ارتفاع این اتاقک برای ظرفیت تا ۱۳ نفر به گستردن پایین می‌باشد:

عرض ۲۰۰۰ میلیمتر
ارتفاع ۲۰۰۰ میلیمتر
عمق ۲۰۰۰ میلیمتر
بعد ها اتاقک موتورخانه آسانسور کششی
بعداز بازرسی بعد ها کابین بالا بر قصد داریم به پژوهش اندازه اتاقک موتورخانه اسانسور کششی بپردازیم. در بالا بر خانگی با ظرفیت ۴ نفر که سرعت آن تا ۱ متر بر ثانیه باشد، موتورخانه باید دارای عرض ۱۶۰۰ میلیمتر و عمق ۳۰۰۰ میلیمتر و ارتفاع این اتاقک ۲۰۰۰ میلیمتر باشد. در آسانسورهای ۶، ۶ و ۸ نفره عرض مورد تایید برای اتاقک ۲۲۰۰ میلیمتر می باشد. البته بایستی دقت داشت عمق این اتاقک در آسانسورهای ۵ و ۶ نفره، ۳۲۰۰ میلیمتر است و در آسانسورهایی با ظرفیت ۸ نفر، ۳۷۰۰ میلیمتر می باشد. در آسانسورهای ۱۳ نفره عرض ۲۴۰۰ و عمق ۴۲۰۰ میلیمتر است. ارتفاع اتاق موتورخانه آسانسورهای کششی با ظرفیت ۴ تا ۱۳ نفره کلاً ۲۰۰۰ میلیمتر هست.

آسانسورهای کششی تا سرعت ۱/۶ متر بر ثانیه به طور مشترک در ظرفیت ۵ تا ۱۳ نفره برای نصب به ارتفاع ۲۰۰۰ میلیمتر نیاز دارا هستند. عرضی که برای آسانسورهای ۵، ۶ و ۸ نفره تعیین کرده اند ۲۲۰۰ میلیمتر هست و برای ظرفیت ۱۳ نفر، ۲۴۰۰ میلیمتر است.

عرض اتاق موتورخانه برای آسانسورهای کششی ۵ و ۶ نفره ۲۳۰۰ میلیمتر، آسانسورهای ۸ نفره ۳۷۰۰ میلیمتر و برای ظرفیت ۱۳ نفر عرض آن ۴۲۰۰ میلیمتر می باشد.

در سرعت بالای ۲/۵ متر بر ثانیه عرض استاندارد برای آسانسورهای ۶، ۸ و ۱۳ نفره ۲۸۰۰ میلیمتر هست. در آسانسورهای کششی ۸ نفره، عمق اتاق موتورخانه باید ۳۷۰۰ میلیمتر و برای آسانسورهای ۱۳ نفره ۴۲۰۰ میلیمتر می‌باشد. ارتفاع این اتاقک را در آسانسورهای ۶، ۸ و ۱۳ نفره ۲۶۰۰ میلیمتر در نظر می‌گیرم.