یک پمپ هیدرولیکی ، انرژی مکانیکی نتایج از موتور الکتریکی یا این که احتراقی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل میکند . معمولا جهت فعال‌سازی پمپ ها در تاسیسات اثبات هیدرولیکی از موتور احتراق داخلی به کارگیری میگردد . آنچه در خصوص کارایی پمپ ما یحتاج میباشد بدانیم این میباشد که پمپ تنها جریان ساخت و ساز می نماید و فشار بوجود آمده بستگی به ترازو مقاومت در مقابل جریان تولیدی داراست .
 
تقسیم بندی پمپ ها :
پمپ ها معمولا به دو تیم تقسیم می‌شوند :
 
پمپ های انتقال مثبت ( positive displacement pump)
 
پمپ های انتقال غیر مثبت (non-positive displacement pump)
 
در پمپ های انتقال مثبت به ازاء هر به دور چرخش شالوده پمپ ، مقدار معینی از سیال وارد سیستم هیدرولیک می‌شود . این پمپ ها در فشار های بالا ، قابل به کارگیری است و در سیستم های هیدرولیکی اکثر وقت ها از این نوع پمپ ها به کارگیری می‌شود.
 
همینطور مثلا مفاد استعمال این خصوصی از پمپ ها در آسانسور ها و جک های تخلیه ی تریلی ( بالا بر تخلیه توشه ) است
 
پمپ های انتقال غیر مثبت توان مقاومت در فشار های بالا را ندارند و معمولا جهت فشار های پائین و جریان های بالا کاربرد دارا‌هستند . این پمپ ها بیشتر جهت جابجایی سیال آیتم به کارگیری قرار می‌گیرند و بسیار معدود در سیستم های هیدرولیکی از این نوع پمپ ها به کار گیری می شود . در یک تقسیم بندی دیگر از پمپ ها چنانچه مقدار سیال پمپ گردیده به ازا یک به دور چرخش شالوده پمپ ، اثبات باشد یک پمپ انتقال اثبات داریم (fixed displacement pump) و در‌صورتی‌که مقدار سیال پمپ گردیده قابل کم و بیش شدن باشد یک پمپ جابجای متغیر داریم ( variable displacement pump ) نمودار تقسیم بندی پمپ ها در یک نمای کلی بصورت ذیل هست :
 
پمپ های چرخدنده ای (gear pump )
بعدها خرد و فشرده ، ارزش ارزان و پیاده سازی بی آلایش سبب ساز گردیده این پمپ ها دارنده مصرف همگانی باشند ولی بدلیل سائیدگی زیاد دندانه ها ، بازدهی پائینی دارا‌هستند و مخارج تعمیراتی متعددی را به‌دنبال دارا هستند . پمپ های چرخدنده ای جزو مالامال راز صداترین پمپ های هیدرولیکی میباشند و در فشار های پائین کاربرد دارا هستند و یکی معایب پمپ های چرخدنده ای داخلی ، پمپ های چرخدنده ای فرنگی ، پمپ های گوشواره ای ، پمپ های ژیروتوری ، پمپ های پیچی
 
به عنوان مثال آن‌ها پمپ دنده ای که در بالابرهای با کاربری حمل توشه و خرید بالابر نفربر گزینه استعمال قرار می‌گیرند
 
پمپ های چرخدنده داخلی (internal gear pump)
قطعات مهم این پمپ یک چرخدنده پاداش ، یک چرخدنده متحرک و یک آب سد هلالی ( crescevt seal ) که حائل فی مابین مجرای مکش و دهش میباشد ، است . این پمپ ها در فشار های ذیل به کارگیری می‌گردد . بازدهی این پمپ ها نسبت به نوع فرنگی بدلیل تعداد چرخدنده سرگرم بیشتر ، ذیل خیس میباشد در قبال نوسانات جریان خروجی در‌این پمپ ها نسبت به نوع فرنگی ، کمتر میباشد . وسعت انتقال این پمپ ها 3-250 سانتی متر مکعب و حداکثر فشار آنان 300 توشه هست .