لیتراز مورد نیاز وابسته به سرعت چرخش الکتروموتور می باشد. الکتروموتورها با دقت به فرکانس برق 50hz در ایران با سرعت 1450rpm ، 970rpm و 2750rpm می چرخند.

 

اقتدار الکتروموتور در واحد کیلووات (kW) از رابطه بیسون صنعت پایین بدست می‌آید. اقتدار ما یحتاج سیستم وابسته به لیتراژ و فشار سیستم است و مساحت ذیل سطح نمودار فشار-دبی توان موردنیاز را معرفی می‌کند. به طور معمولی فشار بیشینه ( در واحد بار) را در لیتراژ پمپ هیدرولیک ( در واحد لیتر در دقیقه) شرب فرمائید و آن را بر 600 تقسیم نمائید:

 

کیلووات(kw)= [ فشار (bar) * دبی ( liter) ] ÷ 600

 

در این رابطه چنانچه به یکی‌از رسیدیم که سوا کیلووات باهوش بازار بود، توان الکتروموتور بالاتر را برای رعایت ضریب ایمنی در حیث میگیرم. یعنی در صورتی محاسبات به عدد 6kw رسید باید بک الکتروموتور 7.5kw برای سیستم که تیزهوش بازار می باشد در حیث بگیریم.

 

محاسبه سایز و فشار شیرآلات یونیت هیدرولیک

محاسبه سایز شیرآلات هیدرولیک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های محاسبات پاورپک هیدرولیکاست. شیرهای هیدرولیک از قبیل شیر در دست گرفتن جهت، شیر کنترل فشار و شیر در دست خرید بالابر نفربر گرفتن دبی کلیه در سایزهای مختلف وجود دارند. سایزهای گوناگون برای عبور سیال در حجم‌های مختلف می‌باشد. بدین ترتیب سایز شیر وابسته به حجم پمپ هیدرولیک است. کاتالوگ شیرهای، حجم عبوری سیال در سایزهای مختلف را بیان کرده اند. به طور خلاصه و ساده لیتراژهای زیر سایزهای ذکر شده را لازم دارا‌هستند:

 

عبور سیال تا 30 لیتر شیر سایز 1/4 اینچ

عبور سیال از 35 الی 80 لیتر شیر سایز 3/8 اینچ

عبور سیال از 85 الی 150 لیتر سایز 1/2 اینچ

عبور سیال از 160 الی 250 لیتر سایز 3/4 اینچ

لیتراژ بیش از 259 لیتر شیر سایز 1.1/4 اینچ

فشار شیر هیدرولیک وابسته به فشار سیستم هیدرولیک می باشد و بدنه آن شیر باید تحمل فشار بیشینه سیستم را داشته باشد. درباره ی شیرهای کنترل فشار باید بدین نکته دقت کرد که فنر آن شیر بایستی بتواند فشار مورد نظر ما را کالیبره کند. به طور مثال یک ریلیف ولو برند رکسروت بضاعت و توان تحمل 350 بار فشار را دارد البته در‌حالتی که ما می‌خواهیم فشار سیستم را روی 129 بار تنظیم کنیم، باید ریلیف ولو 350 بار رکسروت با فنر 260 باری در نظر بگیریم.